BASTARDA!
De Munt: Een Virgin Queen met heel wat mannelijke âfavouritesâ, een bastaardkind dat uitgroeide tot verheerlijkte monarch: de figuur van Elizabeth I Tudor (1533-1603) fascineert al eeuwenlang historici, dichters, dramaturgen, schilders en componisten. Ook Gaetano Donizetti wijdde maar liefst vier operaâs aan het elizabethaanse tijdperk: Elisabetta al castello di Kenilworth (1829), Anna Bolena (1830), Maria Stuarda (1834) en Roberto Devereux (1837). Onder de titel Bastarda smeden regisseur Olivier Fredj en dirigent Francesco Lanzillotta deze officieuze Tudor-tetralogie nu om tot een ambitieuze biopic, die het leven van Elizabeth I vertelt in twee opera-avonden. Uit de muzikale en dramatische zwaartepunten van de originele werken puren ze een volledig nieuwe partituur en dramaturgie, die zich vastbijt in het levensverhaal en de complexe persoonlijkheid van de koningin: een vrouw die ondanks haar macht gevangen zit tussen de staatsraison en haar meest intieme gevoelens. Het resultaat is een zes uur durende operamarathon, opgesplitst in twee avonden, die u idealiter allebei bijwoont: âFor better, for worse...â is het verhaal van haar kindertijd en plotse rise naar de troon, â...Till death do us partâ dat van haar onvermijdelijke teloorgang. Voor dit epische project omringen regisseur en dirigent zich met grote namen. Zo staat Urs Schönebaum â ontwerper voor onder meer Robert Wilson en choreografe Sasha Waltz â in voor de decors en de belichting, en neemt de Oscarwinnende ontwerpster Colleen Atwood, bekend van haar samenwerkingen met Tim Burton, de kostuums voor haar rekening.