ELOGE DE L'ALTERITE
Isabelle Pousseur schreef een lezing-voorstelling op basis van twee belangrijke teksten van de ‘Studio du Théâtre Océan Nord’ (een permanente workshop met acteurs en regisseurs over het belang van toneel). Vanuit verschillende invalshoeken vertelt ze haar persoonlijke verhouding tot het anderszijn. De eerste tekst is een CONFERENTIE OVER ANDERSZIJN en benadert het thema vanuit de lens van de regisseur en de vier belangrijkste ontmoetingen die gemaakt worden: met de auteur, acteurs, personages en toeschouwers. De tweede tekst ‘JE TOMBE AMOUREUSE DES AUTEURS’ (vrij vertaald als ‘Ik word verliefd op auteurs’) is theatraler van vorm dan de eerste. Hij sluit echter wel aan op de eerste tekst, als een soort ‘poëtisch’ vervolg op de beschouwingen over het anderszijn van de auteur en de romantische verhouding die kan opbloeien tussen regisseurs en de auteurs op/met wier tekst ze werken. Vervolgens gaat men in de tekst verwijzen naar het werk van de dramaturg Bernard-Marie Koltès voor wie anderszijn (gender, huidskleur, leeftijd) een bron van inspiratie, reizen en verlangen is. Met hem zet Isabelle Pousseur haar reis voort tot in Afrika, dat ze in 2004 ontdekte tijdens een opleiding in de RECREATRALES in Ouagadougou en dat het vertrekpunt vormt van een lange samenwerking met Burkina Faso en vervolgens de DRC (twee landen die bovendien op het programma staan van het festival MOUVEMENTS D’IDENTITÉ of ALTÉRITÉ). In haar creatie grijpt Isabelle Pousseur graag terug naar deze twee teksten en plaatst hen naast andere verhalen en vormen van anderszijn. Aanvankelijk staat ze alleen op de set and gaandeweg nodigt ze anderen (acteurs, medewerkers, muzikanten, toeschouwers, ...) uit om deel te nemen. Deze voorstelling kan opgevat worden als een opening op het festival zelf. Isabelle Pousseur is een regisseur die verslag uitbrengt over haar praktijk vanuit haar uniek standpunt. Volgens haar staat de regisseur centraal in een constellatie van verschillende vormen van anderszijn. Dit zal de plaats van de regisseur bepalen, evenals een groot deel van z’n werk en zijn project.
De taal/talen van de voorstelling:
Begin repetities:
01/02/2021
Einde repetities:
01/09/2021