Jeanne d’Arc au Bûcher
Jeanne d’Arc is vandaag misschien vooral als filmheldin bekend, maar ook in de opera werd ze meermaals vereeuwigd. Componist Arthur Honegger creëerde in 1935 het ‘oratorio dramatique’ Jeanne d’Arc au bûcher op een libretto van Paul Claudel. Dit uiterst originele werk voert de luisteraar als in een koortsdroom mee naar enkele sleutelpassages in het leven van Jeanne, op het moment dat ze in het aangezicht van de dood de eenzame confrontatie met zichzelf en haar Frankrijk moet aangaan. Die caleidoscopische reeks herinneringen en emoties worden verklankt door een koor, twee imposante gesproken rollen en een ongewoon orkest, met onder meer saxofoons, ondes Martenot en klavier. De Munt presenteert als co-producent de nieuwe productie van Romeo Castellucci, die Jeannes belevenissen voor één keer niet sublimeert tot een transcendente ervaring, maar in zijn enscenering de naakte vrouw vanonder de mythe wil halen. De Italiaanse totaalkunstenaar slaat daarvoor de handen in elkaar met onze voormalige muziekdirecteur Kazushi Ono, die zo na tien jaar opnieuw in de orkestbak van de Munt staat. Deze productie ging in Europese première in de Opéra National de Lyon maar wordt in de Munt hernomen met haar eigen artistiek personeel.