MAIS EN FAIT, POURQUOI ?
Het is het jaar 2400. De ecologische ramp heeft plaatsgevonden. De meeste levensvormen zijn verdwenen. Maar de mens, met zijn ongeëvenaarde vernuft, heeft een manier gevonden om te overleven in een verwoeste wereld: door genetische modificatie heeft hij zijn caloriebehoefte verminderd en het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor taal uitgeschakeld. In deze nieuwe wereld zijn vrije gedachten onmogelijk geworden, want de concepten om ze te formuleren bestaan niet meer. Het leven draait nog maar om een paar basisbehoeften: eten, drinken, slapen, voortplanten.
Mensen zijn vergeten dat ze ooit hebben gesproken, gedacht, verhalen verteld.
Enkele jaren geleden begonnen een paar jongeren stiekem te dansen. ’s Nachts, ver weg van iedereen, ontmoeten ze elkaar. Ze zijn met z’n vijven. Jong, sterk, vol leven en liefde voor elkaar.
Gisteren gebeurde er iets wonderlijks: toen Yamunah begon te dansen, hoorden de anderen iets in hun hoofd. Iets wat ze nog nooit hadden meegemaakt. Een stem. Ze weten niet wat het is – ze hebben nooit zoiets gekend – maar ze horen haar… denken. En ze ontdekken dat ze kunnen antwoorden, als ze ook dansen.
Morgen worden ze allemaal twintig. "De dag van de twintig jaar" is het moment waarop iedere burger toegang krijgt tot "NoVLand": een virtuele wereld waarin mensen het perfecte leven kunnen leiden. Een wereld beheerd door kunstmatige intelligentie, vol overvloed, een paradijs dat lijkt op hoe de aarde ooit was, vóór de ramp. Prachtig. Verleidelijk. Lewis is vastbesloten: hij wil naar NoVLand. Hij wil het perfecte leven.
Maar de anderen beginnen te twijfelen. Wat is de echte prijs voor zo'n leven? Wat gebeurt er eigenlijk in die wereld waar niemand ooit van terugkomt? En wat als ze ervoor kiezen om te blijven – in de echte wereld? Is het mogelijk om die keuze te maken… om te weigeren?
Ze moeten snel beslissen, de tijd dringt… en niemand weet wat er zal gebeuren als ze niet op het afgesproken moment verschijnen.