DANS LA SOLITUDE DES CHAMPS DE COTON
DANS LA SOLITUDE DES CHAMPS DE COTON, een meesterwerk uit het Franse theaterrepertoire, op scène brengen ... Dat stond al op Jean-Michel Van den Eeydes verlanglijstje vanaf zijn eerste dag aan het roer van het Théâtre de L'Ancre. Het is een stuk voor twee acteurs, een soort verbaal steekspel waarbij de spanning alleen maar toeneemt. Het steekspel werpt existentiële vragen op over de menselijke natuur en onze relatie met anderen, in het kader van zogenaamde commerciële belangen. Om het publiek zo goed mogelijk te betrekken bij dit gespannen discours, wordt de scène opgebouwd uit een tribune aan beide kanten van een donkere straat, een alternatieve ruimte, een ruimte voor deals. Een getextureerd doek bedekt het podium en een staande lamp simuleert een straatlantaarn. De spanning neemt toe naarmate het verhaal vordert, de laatste regels van het stuk zijn kort en krachtig, de uitwisseling wordt een confrontatie, tot aan de climax, dat heimelijke moment voor het gevecht waar de toeschouwer geen getuige van zal zijn. Je moet het verlangen tussen de acteurs, Marc Zinga en Fabrice Adde, voelen, het verlangen dat hen drijft om te reageren, om zichzelf in gevaar te brengen om een honger te stillen, om de bron van plezier te vinden, een verwoestend verlangen om in anderen te vinden wat we missen en willen bezitten.