KYO RU GI
Het podium is leeg, met uitzondering van drie zwarte palen van verschillende hoogtes, een aantal statieven met camera's en kleine roterende displays. De deelnemers hebben genummerde stickers op hun borst. De show is een soort wedstrijd. Is het echt een wedstrijd? De vrouwen op het podium worden voortdurend gevolgd door cameramannen in het zwart, met bivakmutsen en maskers. Zijn dat echt mannen? De camera's lijken het belangrijkste te zijn. Zijn we getuige van de opnames van een abstracte realityshow? De vrouwen op het podium kronkelen koket. Ze herhalen gebaren en woorden. Zitten ze vast in zichzelf en in de tijd?
Van een lichte buiging die overgaat in een overdreven begroetingsritueel, gaan de bewegingen over in handstanden en kronkels. Een vrouwelijk gebaar – het ene been gekruist over het andere (is dat echt een vrouwelijk gebaar?) – eindigt in een kluwen van vlees, huid en haar op een Chinese paal die langzaam ronddraait als een braadspit.
In dit circusstuk met dadaïstische trekjes volgen we de humoristische relaties van zes vrouwen met elkaar, met zichzelf en met de toeschouwers. COMPÉTITION onderzoekt hoe de zoektocht naar erkenning en validatie beïnvloed wordt door de media en genderverwachtingen, en hoe gechoreografeerde bewegingen van vrouwelijke artiesten dienen als uitdrukking en uitdaging voor deze invloeden. De voorstelling hoopt een nieuw perspectief te bieden op hoe het verlangen om gezien en gevalideerd te worden kan gelinkt worden met de sociale constructie van gender.