L'AUTRE PROJET

Podiumwerk

Een voorstelling geregisseerd door Laure Lapel

Met Yasmina Al-Assi et Simon Letellier

In een onregelmatige ruimte stellen B.B. en Béa ons Het Project voor – een stedenbouwkundig plan dat voldoet aan alle eisen rond diversiteit, duurzaamheid en circulariteit. Alles is nauwkeurig berekend, en de belangen van alle betrokken partijen zijn gehoord, bestudeerd en samengebracht. Om ons te overtuigen, verwijzen B.B. en Béa voortdurend naar de woorden van de vooraanstaande figuren die Het Project hebben vormgegeven, totdat die woorden uiteindelijk versmelten met hun woorden en visies. Het publiek is aanwezig om vragen te stellen en suggesties te doen. Bij een project van deze omvang is burgerparticipatie immers essentieel.

Maar tijdens hun presentatie beginnen de blikken van B.B. en Béa af te dwalen. Hun verbeeldingskracht stokt, opgeslokt door de herhaling van steeds dezelfde woorden. Hun lichamen bewegen onrustig, alsof ze niet langer achter het verhaal staan waarin de onderliggende spanning voelbaar is. Het Project, in de verre toekomst, lijkt iets te verhullen... een Gat, in de veel nabijere toekomst.

In zijn vorige creatie La Place (genomineerd voor beste regie bij de Maeterlinck-prijzen 2023) gaf de maker ons een inkijk in het leven van personages (gebaseerd op echte mensen) die de veranderingen van een openbaar plein ondergaan. In L’Autre Project wordt het perspectief onderzocht van de mensen die beslissen hoe de stedelijke ruimte eruit zal zien: aan de ene kant de politieke besluitvormers en projectontwikkelaars, aan de andere kant de architecten en stedenbouwkundigen. Zij fungeren niet alleen als experts, maar ook als bemiddelaars tussen hun opdrachtgevers en de bewoners. Hoe komt deze sociale afstand tussen ontwerpers en bewoners tot uiting in hun taal, hun lichaamstaal en de ruimtes waarin zij spreken?

Naast het belangenconflict dat ontstaat tussen het publiek en de bemiddelaars, speelt er bij deze laatsten ook een ethisch conflict: hoe kunnen zij verder werken aan iets dat haaks staat op hun politieke of spirituele overtuigingen? Hoe blijf je trouw aan het comfort van een gewaardeerde en ‘goed uitgevoerde’ taak wanneer die je ethische principes tegenspreekt?

 

De taal/talen van de voorstelling:
Begin repetities:
Einde repetities:

 
Tax Shelter:
Totaalbudget:
Producer: